توریع مستقیم ماست بدون طعم تلخی

یکی از طعم های نادر در ماست طعم تلخی است. طعم تلخی ماست ناشی از چیست؟ برای جلوگیری از طعم تلخی ماست چه راه کارهایی وجود دارد؟ توزیع مستقیم ماست بدون عیب طعمی چطور انجام می شود؟ آیا ماستهای تلخ اجازه پخش دارند؟
یکی از معایب رایج ماست که قبل از مصرف آن باید به آن توجه داشت, طعم و مزه ماست است.
مشکلات و معایب طعمی ماست و راه حل های اصلاح آن:

  • طعم تلخی: طعم تلخی, به دلیل افزودن بیش از حد آغازگر و یا به هم خوردن تناسب در باکتری آغازگر ماست در این فراورده حاصل می شود که برای رفع آن باید آغازگر به میزان استاندارد به ماست اضافه شود.
  • طعم ترشی: به دلیل افزودن بیش از حد آغازگر, به هم خوردن تناسب دو باکتری آغازگر ماست, بالا بودن دمای گرمخانه و نگهداری بیش از دو تا سه هفته ماست در یخچال طعم ترش حاصل می شود. برای رفع این مشکل, استفاده از آغازگر تازه, کنترل دمای سردخانه و گرمخانه, تنظیم اسیدیته ماست توصیه می شود.
  • طعم ماستی- مخمری: به دلیل آلوده شدن آغازگر و یا آلوده بودن محیط تولید. از بین بردن آلودگی از محیط تولید و سالن کشت آغازگر برای رفع این عیب پیشنهاد می شود.
  • طعم تند: این نقص به دلیل بالا بودن باکتری های موجود اولیه در شیر خام پایه به وجود می آید که برای رفع آن کنترل کیفیت صحیح شیر خام پیشنهاد می شود.
کلیه موارد ذکر شده در جلوگیری از بد طعمی ماست مربوط به تولیدات صنعتی است که باید کلیه تولید کنندگان به آن توجه ویژه ای داشته باشند که سهوا موجب پائین آمدن کیفیت ماست نشود.
ماست های ترش شده در منزل قابل استفاده است و می توان در در ست کردن دوغ های خانگی از آن بهره مند شد. ماست محصول مخمری شیر است و دوغ نیز پایه مخمری دارد از این رو ماست های ترش برخلاف تولیدات پاستوریزه فاسد شده, قابل استفاده هستند. در کارخانجات بعد از تولید ماست نمونه ای از محصول تولیدی به آزمایشگاه فرستاده می شود اگر در اثر مشکلات تولید طعم تلخی ماست ثابت شود به هیچ عنوان تاییدیه داده نمی شود و محصول اجازه پخش نخواهد داشت.
کارشناسان سایت بازار لبنیات ایران کلیه محصولات عرضه شده را به دقت از لحاظ کیفیت مورد بررسی های دقیق می دهند تا فرآورده فروخته شده علاوه بر قیمت خوب دارای کیفیت بالایی در شان مصرف کنندگان داشته باشد.

منبع: فروشگاه لبنیات ایران