فرایند تولید ماست صنعتی

ماست به عنوان پرمصرف ترین محصول لبنیات دارای دو روش عمده برای تولید می باشد. مزیت فرایند تولید ماست صنعتی چیست و چرا باید از ماست های صنعتی استفاده شود؟ مراحل تولید ماست در کارخانه به چه صورت است؟ خرید و فروش انواع بسته بندی های ماست صنعتی, در چه اوزانی به صرفه تر است؟
در تولید ماست که به عنوان یکی از فرآورده های با ارزش و پرمصرف تخمیری شیر است, دو روش عمده وجود دارد. در مراکز تولیدی کوچک و یا در منازل, از روش های سنتی تولید ماست استفاده می کنند. در روش سنتی به علت فراهم نبودن شرایط سالم سازی فرآورده, امکان دارد ماست تولیدی از کیفیت و سلامت کافی برخوردار نباشد.
در مراکز تولیدی بزرگ همانند کارخانجات لبنیات ماست بصورت کاملا صنعتی تولید و عرضه می شود. استفاده از ماشین آلات پیشرفته در تولید ماست پرچرب در این روش موجب می شود که محصول نهایی از کیفیت و سلامت کافی برخوردار باشد.

مراحل تولید ماست در کارخانه

  1. انتخاب شیر خام؛ کیفیت ماست به شیر خام مورد استفاده وابسته است
  2. استاندارد کردن چربی شیر؛ میزان چربی ماست در مناطق مختلف جهان بین 0.1 تا 10 درصد متغیر است.
  3. استاندارد کردن میزان مواد جامد بدون چربی شیر؛ میزان درصد مواد جامد بدون چربی در شیر بصورت مستقیم توسط استانداردهای قانونی هر کشور و یا بصورت غیر رسمی توسط نیاز مصرف کننده های تعیین می شود. مواد جامد بدون چربی اصولا به لاکتوز, پروتئین و مواد معدنی گفته می شود.
  4. افزودنی های ماست؛ به منظور افزایش قابلیت پذیرش ماست ممکن است از پایدارکننده ها و شیرین کننده های مختلف استفاده شود.
  5. هواگیری؛ هوای موجود در شیر و همینطور هوای حاصل از مخلوط شیر خشک گرفته می شود.
  6. هموژن کردن؛ جلوگیری از خامه بستن و به منظور همگن کردن چربی موجود در شیر انجام می شود.
  7. فرایند حرارتی؛ برای افزایش غلظت مواد جامد شیر استفاده می شود.
  8. تلقیح باکتری های آغازگر یا همان مایه ماست
  9. فرایند تخمیر
  10. سرد کردن

بعد از طی شدن فرایند تولید ماست صنعتی، ماست پروبیوتیک تولید شده به واحد بسته بندی منتقل می شود. در انتخاب ظروف بسته بندی ماست بسیار باید دقت شود زیرا ماست دارای محیط اسیدی می باشد و به سرعت ممکن است با مواد بسته بندی واکنش شیمیائی انجام دهد و تولید سم نماید به همین خاطر اغلب از ظروف پلاستیکی برای بسته بندی ماست استفاده می شود.

با توجه به انواع بسته بندی در ماست های صنعتی, قیمت های متفاوتی در بسته بندیها درج می شود. بالطبع هر چه میزان وزن ماست کم تر باشد قیمت آن نیز پائینتر خواهد بود. اغلب ماستهای کوچک مصارف رستورانی یا خانگی دارند. برای ارگانهای بزرگ با تعداد مصرف کننده های بالا, از ماست های فله با اوزان بیشتر بهره مند می شوند.

هر چه میزان وزن ماست در بسته بندیها بیشتر باشد در انتها به سود مصرف کننده نهایی خواهد بود. فروش ماستهای صنعتی در ایران با توجه به اینکه کارخانجات صنعتی لبنی تمامی استانداردهای لازم را برای تولید رعایت می کنند هر سال به میزان خوبی قابل رشد است. هرچه تنوع محصول نهایی با توجه به نیاز مصرف کننده بیشتر باشد دامنه فروش نیز گسترده تر خواهد بود.