فرایند تولید ماست موسیر صنعتی

ماست چیست؟ آیا مراحل تخمیر شیر برای تهیه ماست همانند پنیر است؟ فرق ماست با پنیر در چیست؟ انواع ماست تولیدی به چند گروه تقسیم بندی می شوند؟ فرایند تولید ماست موسیر صنعتی چگونه است؟ برای خرید ماست موسیر توجه به چه نکاتی الزامی است؟ فروش ماست موسیر تک نفره در ایران چقدر است؟

ماست فراورده تخمیر شده لبنی است که از تخمیر شیر به دست می آید. شیرهای تخمیری نظیر ماست از این جنبه با پنیر متفاوت اند که در تولید آنها آنزیم رنین مورد استفاده قرار نمی گیرد و حالت قوام ایجاد شده در آنها ناشی از اسیدی شدن شیر توسط باکتری های اسید لاکتیک است.

قیمت ماست موسیر تک نفره:
ماست امروزه رایج ترین و پرمصرف ترین محصول لبنی تخمیری است. فعال سازی هضم گلوسیدها و پروتئین ها, گروه های ویتامین B, ویتامین K,اسیدهای مختلف و بنابراین جلوگیری از گسترش فعالیت میکروارگانیسم های بیماری زا, جلوگیری از انواع سرطان ها, بهبود اگزمای پوستی و انواع زخم ها و رفع مشکل هضم لاکتوز در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز, رفع حساسیت های مربوط به شیر, کاهش استرس و اضطراب, افزایش جذب فیبرها و تقویت حافظهاز مزایای استفاده از این فراورده با ارزش لبنی است.
انواع ماست در ایران شامل:

  • ماست قالبی
  • ماست همزده
  • ماست چکیده

در ماست های قالبی گرمخانه گذاری و خنک کردن در این نوع ماست بعد از بسته بندی انجام می گیرد. در ماست های همزده گرمخانه گذاری و خنک کردن در درون مخازن مخصوص و قبل از بسته بندی انجام می شود و در ماست های چکیده فرایند آب گیری از ماست های معمولی با دستگاههای سپراتور انجام می شود.
ماست موسیر نوعی خاص از ماست های همزده یا چکیده هستند که در فرایند تولید, اغلب قبل از بسته بندی نهایی با گیاه موسیر خورد شده یا له شده طعم دار می شود. در برخی از کارخانجات از عصاره طبیعی موسیر برای طعم دار کردن ماست استفاده می کنند. با توجه به قیمت مناسب و پائین ماست های موسیر تک نفره میزان فروش آنها نسبت به سایر وزن ها بیشتر است.

اغلب این ماست با وزن 100 گرم و بصورت کاسه ای در بازار عرضه می شود. قیمت محصول نهایی با توجه به کیفیت و قوام ماست و استفاده از موسیر طبیعی یا عصاره مصنوعی موسیر و یا کیفیت بسته بندی تعیین می شود.

کیفیت ماست های موسیر و ماست خامه ای بستگی به مواد اولیه آن مخصوصا کیفیت شیر خام, ارزیابی می شود. بازار لبنیات ایران ماست موسیر تک نفره با اوزان متفاوت را با ارزانترین قیمت و بالاترین کیفیت توزیع می کند. همکاری موثر و مستقیم با چندین کارخانه معتبر تولید ماست های موسیر این توانایی را به ما داده است تا محصولی ارزشمند را به دست مصرف کنندگان برسانیم.