قفسه می تواند به شکل دلخواه شما در بیاید!

قفسه کتاب یا قفسه ابزار پایه دار  قطعه‌ای از مبلمان با قفسه‌های افقی است که اغلب در کابینت قرار دارد و برای نگهداری کتاب‌ها یا سایر مواد چاپی استفاده می‌شود.

قفسه کتاب در خانه های شخصی، کتابخانه های عمومی و دانشگاهی، ادارات، مدارس و کتابفروشی ها استفاده می شود. قفسه های کتاب از مدل های کوچک و کم ارتفاع یک میز تا مدل های بلند که تا ارتفاع سقف می رسند متغیر است.

قفسه ها ممکن است در موقعیت های مختلف در کیس ثابت یا قابل تنظیم باشند. در اتاق‌هایی که به طور کامل به ذخیره‌سازی کتاب‌ها اختصاص دارد، مانند کتابخانه‌ها، ممکن است به‌طور دائم به دیوارها و/یا کف نصب شوند.

یک قفسه فلزی کتاب ممکن است با درهای شیشه ای تعبیه شده باشد که می تواند بسته شود تا کتاب ها را از گرد و غبار یا رطوبت محافظت کند.

درهای قفسه کتاب تقریباً همیشه با شیشه پوشانده می‌شوند تا بتوان ستون‌های کتاب‌ها را خواند و کتاب‌های کمیاب با ارزش مخصوصاً ممکن است در جعبه‌های قفل شده با درهای چوبی یا لعاب نگهداری شوند و ممکن است یک قفسه کتاب کوچک روی برخی از مبلمان دیگر مانند میز یا صندوقچه قرار گیرد.

کتاب‌های بزرگ‌تر به احتمال زیاد در توده‌های افقی و کتاب‌های خیلی بزرگ روی قفسه فلزی گالوانیزه پهن یا روی میزهای قهوه‌خوری نگهداری می‌شوند.

در لاتین و یونانی ایده قفسه کتاب توسط Bibliotheca و Bibliothēkē (به یونانی: βιβλιοθήκη) نشان داده می شود که مشتقات آنها در بسیاری از زبان های مدرن به معنای کتابخانه است.

سه راه متداول برای چیدمان قفسه ابزار پلاستیکی کتاب ثابت وجود دارد: صاف روی دیوار. در پشته ها یا محدوده های موازی با یکدیگر با فضای کافی برای عبور یک کتابدار یا در سوله ها یا طاقچه ها، جایی که کیس ها در زوایای قائم به دیوارها به داخل اتاق بیرون می آیند. سیستم پشته فقط برای کتابخانه های عمومی مناسب است که در آن صرفه جویی در فضا ضروری است. سیستم خلیج نه تنها زیبا است، بلکه از فضا به نفع بسیاری استفاده می کند.

برای کتابخانه‌هایی که فضا بسیار تنگ است، سیستم دیگری وجود دارد که معمولاً قفسه‌بندی راهروی متحرک نامیده می‌شود. در چنین سیستم‌هایی، ردیف‌هایی از قفسه‌های کتاب بر روی چرخ‌ها نصب می‌شوند و به طور محکم در کنار هم قرار می‌گیرند و تنها یک یا چند راهرو بین آن‌ها قرار دارند.

در این صورت می‌توانید تنها از دو طرف قفسه کتاب در یک زمان بازدید کنید، و بقیه کنار هم فشرده شوند. مکانیزم چرخ دنده به کاربران اجازه می دهد قفسه های کتاب را جابجا کرده و راهرو را در محل مورد نظر باز کنند.

به دلیل خطر افتادن روی ریل های نصب شده روی زمین یا له شدن بین قفسه های کتاب، این سیستم ها ممکن است دارای حسگرهای الکترونیکی و/یا مسیر فرورفته باشند، یا ممکن است برای پشته های بسته که در آن دسترسی محدود است رزرو شود.

  • منابع:
    1. Bookcase

  • تبلیغات: 
    1. عفونت شدید یک شخص به دلیل استفاده بیش از حد شلوار جین
    2. شناخت مکانیسم و شبکه دفاعی توت فرنگی
    3. با استفاده از پارچه می توانید برای خود چتر درست کنید
    4. با جوراب سفره هفت سین بسازید